måndag 19 december 2016

Stora förändringar.

Jag är något passiv i bloggandet just nu när jag gör stora förändringar i mina portföljer.
Inga pajdiagram över mina innehav är längre korrekta.

Syftet med de stora förändringarna är att minska den teoretiska risken i portföljen. De områden som jag ser som störst risk just nu är exponeringen mot dollarn samt att vissa bolags P/E värden är vansinnigt höga.
Även direktavkastningen för många bolag har gått ner ordentligt i jämförelse med deras nuvarande priser.
Bolag/fonder jag har sålt hela mitt innehav i fram till dags datum är Wal-Mart, GDX, samt mitt älskade med helt tokigt övervärderade Atlas Copco. Så fort P/E för Atlas kommit ner till rimliga nivåer igen kommer jag på nytt fortsätta öka i detta i grunden fantastiska kvalitetsbolag.

Så vad gör jag med de frigjorde likviderna? Jag håller på och kommer framförallt öka redan i min värd defensiva befintliga innehav samt att jag börjat ta en position i plastbolaget Nolato. Där är det framförallt bolagets ökning inom medicinteknik som för mig att tro på bolaget långsiktigt.

För att göra den enkelt för er att se målet är det i att utgången av februari månad skall följande värdepapper köpas och i tänkt antal.

Nolato: 80 st
Beijer Alma: 20 st
SJR: 320 st
Skanska: 20 st
Investor: 5 st
Ework: 180 st
---------------------------------------------------
Bubblare:
Akelius Pref 20 st
Castellum: 50 st
Pfizer: 35 st.

De två första bubblarna är till följd av långräntans rörelse de kommande månaderna. Fortsätter den uppåt kommer fastighetsaktier sjunka och köpläge kommer uppstå.
Pfizer värderas för tillfället alldeles för högt. Om vi får se en ordentlig sättning i aktien kommer jag öka. Om inte är det inte omöjligt att jag även kommer sälja av pfizer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar