onsdag 26 oktober 2016

Aktiehandel verkar kul, hur gör man?

Idag fick jag ett förslag av en gammal vän om vad man bör tänka på vid handel med aktier/värdepapper. Det här inlägget skulle kunna bli hur långt som helst och jag är på inget sätt fullärd men jag har gått på väldigt många minor som jag fått betala 6 siffriga belopp för. Här kommer några basic idéer.

1. När skall du använda pengarna? Historiskt sett har aktier varit den överlägsnaste sparformen. Detta dock på villor att du förväntas äge dem över lång tid. En grundregel är 10% per år förhållande.
Exempelvis: Skall du använda pengarna inom fem år skall ditt tänkta investerade belopp i aktier vara 50% övriga 50% skall vara i någon kort räntefond. Ska du ha dom om två år 20% aktier 80% räntefond, osv.

2. Välj en courtageklass som passar dina investeringar. Använd en nätmäklare, dessa har generellt betydligt lägre courtageklasser än storbankerna. Själv använder jag Avanza och betalar minimicourtage på 1kr/1$ per affär. Det finns andra nätmäklare som Nordnet och Digiro. Hur som helst är det viktigt att hålla nere kostnaderna. Courtage är den avgift du betalar för en affär.

3. Kontotyp: Det här är ett riktigt träsk, det finns tre alternativ: Aktie/fondkonto (AF), investeringssparkonto (ISK), Kapitalföräkring (KF). Jag har ett av varje. Alla har sina för och nackdelar. I ett AF skattar du enbart på vinsten (30%) du får även kvitta vinst mot förlust. Dock måste du deklarera själv.
Ett ISK är optimalt för svenska innehav då du betalar en schablonskatt på hela beloppet. Exakt skattesats får ni kolla själva. Men köper du kvalité och är långsiktig är detta det bästa. Du slipper deklarera vilket är jävligt skönt.
Planerar du att äga utländska aktier bör du enligt mig göra detta i en KF på en nätmäklare, på utländska innehav får du nämligen betala källskatt. Denna skatt ska din mäklare återkräva och det får du tillbaka efter ca 2 år. Du kan även välja en förmånstagare för din KF, största problemet som jag ser det med en KF är du inte står som ägare till aktierna och på det sättet inte kan dra fördelar som att gå på bolagstämmor. Även här slipper du deklarera dina affärer.

4. Vad ska du köpa? Jag har inte en aning, om jag visste det hade jag inte längre behövt jobba. Utan levt en liv som miljardär i Söderhavet. Några råd är dock följande: Lägg inte alla ägg i samma korg, jag har strax under trettio innehav, lite för många anser säker många experter men mellan 10-20 skulle jag säga är lagom. Smäller ett påverkar det portföljen lite.
Jag köper enligt mig bara kvalité, jag vågar inte spekulera i förhoppningsbolag. Men om du är nybörjare och inte vill gå på alla smällar jag gjorde i början är Large/mid-cap på OMX något för dig. 
Måna företag har flera typer av aktieslag, oftast A och B, generellt sett är A-aktier röststarka 10 röster på stämman medan B är en röst. Står jag inför valet att välja väljer jag alltid den som är billigast då jag får bättre avkastning per investerat kapital. Då A och B aktier brukar dela ut lika mycket pengar.

Disclaimer: Det var så här jag gjorde, detta är mina egna tankar och idéer och skall inte ses som någon rekommendation eller absolut sanning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar