torsdag 15 december 2016

Räntehöjning och fortsatt strategi.

Igår kom då FEDs besked att de höjer räntan. Beskedet var väntat med ändå rusar dollarn och amerikanska aktier går ner. Således köper jag ingen dip eller liknande.
Värt att tänka på att Europa och Sverige brukar ligga sex månader efter USA och en räntehöjning här är inte heller omöjligt här. Detta kommer påverka framförallt fastighetsaktierna och preffar negativt.
Inte så mycket att göra åt det. Jag kommer nämligen att gå emot mig själv och de kommande två månaderna öka i Akelius Pref och kanske ta en position i Balder pref.
Nu börjar snart den svenska utdelningssäsongen och planen är (fast många avskyr den) surfa utdelningsvågen.
Jag skall alltså hela tiden köpa aktier i de bolag som står näst på tur att ha avstämmningsdag för utdelning.
Så när Akelius delar ut i februari blir det köp i de svenska bolag som har utdelning i mars.
Denna strategi har jag använt de senaste två åren och det har funkat tillräckligt bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar