onsdag 14 december 2016

Läsar frågor.

Nu när jag inte har ett riktigt jobba att gå till på åtta månader hoppas jag på att kunna lyfta bloggen ytterligare en nivå. Men jag behöver hjälp.
Jag vill be er om att ge mig idéer och tips om bolag jag kan analysera eller rent allmänna frågor om min syn på ekonomi, börsen eller vad ni vill.

Igår kom nyheten att Finland inför medborgarlön på försök. Tanken vid en första ögonblick kan få måna att se rött.Jag är kluven. I min värld har jag alltid varit min egen lyckas smed och rikedom kommer från hårt arbete.
Men i en värld av globalisering, digitalisering och framförallt robotisering kommer efterfrågan om mänskligt arbete att minska. Många är dom som aldrig kommer kunna få jobb. Min egen bransch skulle säkert kunna robotiseras det handlar snarare om extremt etiska skäl om den gjorde den än om det är tekniskt möjligt.
Dessutom för egen del hade alla pengar som kommer in på kontot troligtvis gjort nytta. Dessutom försöker måna riksbanker få igång ekonomin genom stödköp och kvantitativa lättnader.
Pengarna kanske istället borde ges till konsumenterna då det är dom som konsumerar.

Ni som då tänker att statens finanser totalt skulle haverera måste lägga till alla diverse statliga bidrag så som bostadsbidrag och arbetslöshetsbidrag skulle kunna tas bort. En total reform av det sociala skyddsnätet.
Jag sitter inte på några svar eller lösningar. Jag är opportunist och ser förändring som något positivt. Så låt saker förändras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar