fredag 4 november 2016

Western Asset High Income Found. (EHI)

EHI är en CEF som står för Closed End Found vilket i sin tur innebär att detta är en börshandlad fond där det inte tillförd några nya fondandelar utan de som finns, finns.
Vad är det här för fond? Det här mina vänner är en fond som köper obligationer.
Dessa obligationer har lite olika kreditvärdighet, huvuddelen vid BB samt B vilket är relativt lågt. Inte lyxfällanlågt men inte jättelångt därifrån.
För att få lite extra hävstång använder sig även fonden av belåning.
De största innehaven just nu: US Treasery Notes, Barclys Bank och Petroleos Mexicanos.
Fonden kostar nu 9,73$ per andel medan substansvärdet är 11,07$ så vi har en rabatt på 10%.
Substansvärde är det samlade värdet för alla fondens innehav. Detta kallas också NAV om jag har förstått det rätt.

Sprida köp, rent kursmässigt har ligger jag 1-2% plus. Dock har jag under tiden erhållit 13,8% av investerat kapital i utdelningar.

Nu kommer det göttigaste av allt. Fonden delar ut pengar, 10-11% till och med. Detta fördelat på en utbetalning varje månad.
Vilket gör att utvecklingen rent kursmässigt varit sådär då strategin är att inte återinvestera utan att dela ut räntekostnader.

Den här fonden är högrisk på riktigt. Tänk själva; jag lånar pengar för att kunna låna ut pengar till nationer/företag som inte är jättelångt från Lyxfällan. 

Jag anser att en väl avvägd portfölj inte enbart bör bestå utav aktier utan även av räntebärande papper. Att jag valt denna fond är för jag behöver risken då min sparhorisont är lång. Andra alternativa investeringar är råvaror. Förutom att äga oljebolag så har jag en guld ETF. Men det får bli i ett annat inlägg.
Jag äger en enligt mig ansenlig bit i fonden. Vilket genererar runt 400:- varje månad som jag kan köpa nya värdepapper för.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar