torsdag 3 november 2016

Ackumulerade utdelningar 2014-Idag

Jag erkänner, jag är en utdelningsjägare. En utdelning är en del av företagets vinst som dom inte anser sig kunna använda för egen tillväxt eller förvärv utan "delar ut" till ägarna.
Dessa utdelningar genererar ett fritt kassaflöde till portföljen, alltså pengar som jag återinvestera i det utdelande företagets aktie eller i någon annan.
Alla företag betalar inte utdelning men de som gör, gör det mellan 1 till 4 gånger per år.
Med lite finess och fantasi kan man således få utdelning varje månad. Mitt mål är att denna utdelning så småningom skall täcka mina levnadskostnader.

Blå=Utdelning/Månad, Röd Ackumulerad utd/år, Gul Ackumulerad utd/2014-Nu.

  
Som ni ser är trenden tydlig. Den är uppåtgående och så skall den förbli. Om allt går som det är tänkt kommer inte den totala avkastningen att te sig lika linjärt som grafen ovan kan verka vid en första anblick utan kommer att exponentiellt förräntas i och med ränta på ränta effekten.

7 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat, ser riktigt fint ut! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, den ekonomiska friheten närmar sig sakta men säkert.

      Radera
  2. Hur skulle en svensk månadsutdelningsportfölj kunna se ut i dina ögon?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, det största problemet som jag ser det är att de flesta bolag i Sverige delar ut pengar på våren. Dock har jag börjat se en tendens att fler och fler har flera utdelningar. Men här kommer en idé hur:
      Jan: Balder Pref
      Feb: Akelius Pref
      Mars: Nordea, Pfizer
      April: Beijer Alma, Balder Pref
      Maj: Akelius Pref
      Juni:Pfizer
      Juli: Balder Pref
      Aug: Akelius Pref
      Sep: Pfizer
      Okt:Balder Pref
      Nov: Atlas Copco, Akelius Pref.
      Dec:Skistar, Pfizer

      Jag äger alla utom Balder Pref som jag hade velat ha men är för dyr just nu. Flera av ovanstående tycker jag är för dyra om jag ska vara ärlig.
      Sen ska ju inte mina idèer ses som annat en dravel. Utan man får ju ta ansvar för sina egna handlingar etc.

      Radera
    2. Svolder delar ut i slutet på november! Bara 1.7 % ungefär men ändå.

      Radera
  3. Hur gör du med utdelningen? Återinvesterar du respektive utdelning i den aktie de kom ifrån eller väljer en aktie som du läggar allt i? Jag brukar samla på mig tills jag har en hyfsad klump att handla för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag återinvesterar dom inte i respektive aktie utan där jag anser dom bäst behövas för stunden. Just nu känns går de flesta utdelningsr ur den utländska portföljen till att sänka mitt gav i Novo Nordisk vilket nästan känns som att mata ett svart hål.
      I den svenska där inte utdelningarna kommer lika frekvent blir det på automatik att jag samlar ihop utdelningsrns tills lönen kommer.
      Jag kör med minicourtage och sprider köpen både mellan aktier och tid. Inte ovanligt att jag har 3-4 långsiktiga köpordrar i samma aktie. Jag sägar absolut inte att min strategi är den mest ekonomiska med det bli som ett lotteri om ordern går genom eller ej.

      Radera