fredag 4 november 2016

Veckorapport v.44

Vecka 44. har inte varit särskilt rolig. Portföljen är ner strax under tre procent. Jämfört med index (SIX30 Return), kanske inte det mest relevanta indexet men det jag tävlar mot, så har min portfölj likväl presterat bättre. En klen tröst, fast viktigt i längden. Att inte falla lika mycket som index på minusdagar och prestera ungefär som börsen på plusdagar kommer med tiden bli en bra affär. Fortfarande en klen tröst när portföljen visar i runda slängar två månadslöner mindre denna fredag än förra fredagen.

I skrivandets stund har Six30 Return gått ner -3.46% i veckan som gått. Enligt mina beräkningar kommer jag landa på -2,59% så tillvida att inte dollarn har några stora rörelser ikväll.

Rapporter: I veckan var det framförallt två rapporter för egen del som var extra intressanta. Det var Pfizer som blev en besvikelse för marknaden. Samt Kraft & Heinz som i eftermarknaden på NASDQ igår handlades ner rejält även om jag personligen tyckte dom spöade upp förväntningarna. Dock bryr sig marknaden väldigt lite om mina åsikter. Under helgen kommer jag verkligen att försöka djuploda  rapporten och se vad som inte föll marknaden i smaken. Skall även försöka komme med ett inlägg om det.

Affärer: Det blev flera affärer i veckan. 5st Statoil, 15st Skistar, 4+st1 Pfizer, 25st SJR och 5st Yara. Så sprida skurar med belopp runt 1000:- i 5 olika aktier. Courtaget blev totalt: 17:- vilket är helt okej medan många tar mins 99:- per affär. Tack Avanza!

Utdelningar: Under veckan kom två utdelningar, den första kom i måndags och var EHIs månadsutdelning på 377:-. På onsdagen kom Atlas Copcos andra utdelning för året på 280:-. Tack EHI och Atlas! I och med att jag har självkontroll som en sprutnarkoman är dessa pengar redan upphandlade.

Reflektioner: Riktkurser, riktkurser är något banker och institut ger ut på aktier som berättar om det är läge att köpa, sälja eller behålla. Idag kom det exempelvis en riktkursförändring på Atlas Copco från "sälj" till "behåll", jag har aldrig använt mig av dessa riktkurser och har heller inte kontrollerat dem rent historiskt. Dock anser jag att dessa riktkurser bara är ett sätt för bankerna att få rörlighet på pengar. Courtaget är det dessa banker tjänar pengar på och dom vill att det sker mycket köp och sälj. En annan anledning varför dessa riktkurser sätts är att ge instituten trovärdighet. Titta! Se vilken fantastisk tjänst vi erbjuder dig som kund!
Jag är av naturen kritisk till det mesta och om man är riktigt konspiratoriskt lagd skulle även riktkurserna användas såhär. Du är en bank som äger massa aktier i ett bolag. Du vill bli av med dessa, du rekar köp, kursen stiger och du säljer. Alternativt tvärt om, du vill komma in billigt eller har en kort position.
Min strategi är enligt tidigare, köp ett bolag du känner till, som tjänar pengar och du vill äga för all framtid. För är du så kortsiktig att du köper och säljer på en banks rekommendation kanske du har valt fel sätt att få förräntning på ditt kapital.

Höjd riktkurs av SOC, med vad spelar det för roll?



PS. När du är en del av börsen är intrigen som med Ola Rollén lite småkul, inte för att jag kan hexagon eller ens bryr mig om det utan mer för att min allmänbildning om svenskt näringsliv ökat med mitt aktieintresse. Och som jag sagt innan, kunskap är makt och lätt att bära med sig. DS.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar