lördag 19 november 2016

Veckorapport v.46

Så har ytterligare en vecka gått till historien. Portföljen har utvecklats mycket positivt och jag har nått upp till ett nytt mål i min delmåls tabell. Jag firar det inte på nått speciellt sätt förutom några centiliter Highland Park.

Samtliga portföljer har slagit index under veckan. utvecklingen på samtliga konton var +2,01%, medans index gick upp 1,72%.
Det viktigaste tycker jag inte är att man slår index vid uppgångsveckor utan att men slår det när det faller.

Givetvis bidrog den starka dollarn till utvecklingen. Jag börjar nästan tvivla om jag inte borde sälja mina amerikanska innehav om dollarn tangerar 10:- vad tycker ni?

Det blev ett köp i veckan, 10 stycket Castellum för 113:-, aktien står i skrivandets stund i 115,80:- Vilket då innebär en uppgång på hela 2,80:- per aktie. Kul tänker säkert många men jag hade hellre sett ett ännu lägre pris så jag verkligen kunde frossa i aktien.
Bäst i veckan har Beijer Alma gått på nästa 10% vilket är synd då jag verkligen vill äga massor av detta doldis till bolag. Trots det har aktien fortfarande en direktavkastning över 4%. Och nu lyssnar ni nog: Ge tusan i att köpa Beijer Alma, den är min och bara min.

Det har kommit en utdelning på härliga 343:- som Procter and Gamble fick hosta upp. Värt att lägga märke till att föregående utdelning var på 313:- vilket medför att enbart valuta effekten gett mig 30:- mer. Kul så länge dollarn är stark. Men hela tanken är ju nu att inte öka i mina amerikanska innehav innan dom har kommit ner till en rimlig nivå. Fram tills dess ökar jag mina svenska innehav med de amerikanska utdelningarnas hjälp och vise versa den dagen valutorna är tvärtom.

Veckans mest intressanta inlägg från en annan bloggare var det helt fantastiska inlägget som Daniel Investerar gjort om övriga finansbloggares innehav. Detta arbete som han lagt ner förtjänar verkligen ett besök. Riktigt bra gjort och helt klart nyttigt att se hur bloggosfären investerar.

Snart börjar ännu ett år lida mot sitt slut, självklart kommer det att komma en årssammanställning men likväl slog mig tanken idag att hur mycket pengar jag har kunnat spara i år. I vårt hushåll har vi nämligen under året enbart fått in en "riktig" lön då min bättre hälft varit mammaledig. Vi bestämde oss redan innan sonen föddes att det viktigaste var att vi inte minskade på vårt sparande, således har hon haft samma spartakt som mig.
Egentligen på gränsen till fanatiskt då hon heller inte tagit på långa vägar full ersättning för föräldraledigheten. Det besannar enbart tesen om att det inte är de stora inkomsterna som gör dig rik utan de låga utgifterna.
Imorgon kommer ett inlägg över min sons sparande. Mina tankar kring det och hur jag och min sambo kommer ge honom ekonomisk stöttning i livet utan att för den delen bara kasta pengarna på honom.

PS. Det blev även en Poppel seasion 009 för att fira (hade antagligen druckit den ändå, men men)
Kul öl, dock kommer jag inte köpa den igen då jag inte är för sura ales utan föredrar IPA, Poppels DIPA kan faktiskt vara ett av de bästa ölen på systembolaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar