fredag 18 november 2016

Eftersläntare.

Igår kom till slut den sista stora rapporten för 3:e kvartalet. Wal-Mart levererade ett resultat som slog förväntningarna något när det kom till vinst per aktie men nådde inte riktigt upp till förväntningarna när det gällde omsättningen som likväl var 0,7% bättre än för ett år sedan.
Omsättningen var i vilket fall som helst helt orimliga 118 miljarder dollar. Ur själva rapporten var det framförallt en post som gjorde mig positiv och det var att e-handeln var upp 20% vilket känns bra. Bolaget får vara kvar i portföljen ett tag till men hänger fortfarande lite löst. Aktien gick ner kraftigt efter rapporten

Sammanställning över rapporterna Q3 om de slog förväntningarna.

Coca-Cola: Bättre
Exxon Mobil: Till viss del bättre.
Johnson & Johnson: Bättre
Kraft Heinz: Bättre     
Lockheed Martin: Bättre
McDonald´s: Bättre
Novo Nordisk: Bättre
PepsiCo: Bättre          
Philip Morris: I linje.
Procter & Gamble: Bättre.
Statoil: Till viss del bättre.   
Wal-Mart Till viss del bättre.   
Yara International Bättre
Atlas Copco B Bättre
Bejier Alma B I linje
Castellum Bättre       
eWork Group Bättre
Investor A I linje
Nordea Bättre
Pfizer Sämre 
Skanska Sämre

Även om de flesta av mina bolag slog förväntningarna inför tredje kvartalet har det likväll inte påverkat kursen nämnvärt. Jag ligger 2,87% plus sen första oktober. Där är dollarn en viktig komponent till uppgången.

Gårdagens roligast nyhet från mina kom från Lockheed Martin, ett kanadensiskt gruvbolag skall hyra sju av bolagets hybridluftskepp. Luftskeppet kan lyfta 20 ton och landa nästan överallt vilket kommer ha stor påverkan för allt från gruvbolag till transporter av materiel i väglöst område.

För ett år sedan fick jag ett tips på ett bolag som heter Reseptarius, jag avfärdade det och brydde mig inte mer om det. Igår berättade han att han låg 500% upp.
För en sekund tänkte jag: Om jag hade satsat allt i den aktien hade jag kunna sluta jobba. Men sen tar rimligheten över och för varje 10 liknande bolag går 9 åt helvete. Jag är ingen spekulant utan investerare. Dock ångrar jag att jag inte slängde in 1000:- på ren chansning.

4 kommentarer:

  1. Omnämnd på Sveriges bästa blogg om investeringar, stort! Jag är inte partisk. Fortsätt med de du gör för jag uppskattar att läsa om din ekonomiska filosofi och vad du investerar i för att komma dit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Jag hänger inte riktigt med vart jag är omnämnd men kul att du tycker om den.

      Radera
  2. Som tack för läsningen har jag käkat McDonalds, köpt Heinz ketchup och Coca-Cola.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då vet du vad som gäller tt köpa så fort Dollarn kommer ner. Kan tipsa om ett norskt bolag som heter Orkla. tror du känner igen många av deras varumärken

      Radera