söndag 20 november 2016

Barnsparande.

Jag har en son, han är inte så gammal men det kommer han en gång i framtiden bli. Den dagen han väl blir gammal vill jag hjälpa honom på traven här i livet genom att ge honom ekonomiska muskler.
Jag har valt att spara den del av barnbidraget som tillfaller mig samt alla ströpengar som ges av släktingar vid olika livshändelser.
Naturligtvis förvaltar jag hans pengar via min Avanza sida så att jag kan hålla bra koll på dem.
Jag använder mig av en kapitalförsäkring som står på mig fast med honom som förmånstagare. Vilket blir bra om jag skulle avlida.
Ytterligare en anledning varför jag valt kapitalförsäkring gentemot ett ISK som står på honom är att jag vill ha kontroll på pengarna. Ponera, du har slitit, sparat och investerat en rejäl handpenning till ditt barns framtida lägenhet men när han blir 18 vill han spruta champagne i St. Tropez. Då vill iallafall jag ha kontroll över pengarna tills han är mogen. Självklart råder liknande förhållande om han är blir en mycket ekonomiskt ansvarstagande person kan jag komma att ge honom kontrollen tidigare.
Jag har valt fyra billiga fonder som jag investerar åt honom i. Syftet med dessa foner är framförallt spridningen över världen, bolagstyper och den låga avgiften.
Sonen är 11 månader och spöar redan index som en investerarguru.

Spiltan Investmentbolag.

Spiltan Global Investmentbolag.

Didner och Gerge Small och Micro Cap

Aktiespararna Direktavkastning.

Jag brukar försöka dela upp månadssparandet på samtliga ovanstående fonder. Dock är Spiltan Investmentbolag den största då jag i början bara sparade i den. I vilket fall. Hur mycket pengar kommer han ha den dagen han fyller 18?
Då är det dags att ta fram den gamla ränta på ränta ekvationen


Sonen är snart ett, jag räknar på 7% årlig ränta, sparhorisonten är 18 år och jag spara 525:-
Så när han fyller 18 kommer han ha 267000:- Detta är då utan att ta hänsyn till övriga insättningar i samband med jul och födelsedagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar