lördag 12 november 2016

Veckorapport v.45

Då har ännu en börsvecka gått mot sitt slut. Kanske en av de märkligaste jag varit med om och det är lite det som är charmen med börsen. Du vet ingenting och det gör ingen annan heller utan det är bara mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Det har inte blivit några affärer för mig under veckan trots att jag verkligen har försök. Det som just nu ser bäst ut är fastighetsbolagen som backat ytterligare till följd av ränteoro. Kommer dock att vänta ytterligare för att se vad som händer med Castellum och Akelius, hoppas egentligen att de skall sjunka under mitt GAV men sån tur har jag antagligen inte.

För att höja min beredskap har jag börjat använda mig av kurslarm. Detta har jag inte gjort tidigare men nu när jag kan få en notis till min mobil gratis om det händer något är det helt klart värt att använda. Jag har satt in att den skall larma om något av mina innehav går under mitt GAV. Alla utom Novo Nordisk då där jag fortfarande är 25-30% back så där gäller det att fåna den fallande kniven.

Det har kommit en utdelning den här veckan och det var från Akelius Pref, 225:- starka in på kontot. November är en av mina svagaste månader rent utdelningsmässigt. Jag blev klar med min utdelningskalender som jag knåpat ihop. Den fick en hel del beröm vilket gjorde mig glad.

Utvecklingen under veckan har varit sådär, ingen av mina portföljer har slagit index. Hur som helst ligger jag fortfarande 15% bättre än index för i år. Man vinner helt enkelt inte alla sina strider.
För den ovane kan en vecka som denna för mig varit helt onödig men det är den inte. Sakta men säkert leder den mot mitt mål.
Jag hoppas att nästa vecka bjuder på 2-3% ner så jag kan köpa på mig och börja förbereda för julrallyt som lös med sin frånvaro förra året men historiskt sätt varit.
Den totala uppgången på alla portföljerna under veckan.
 
Sonens portfölj presterade bäst under v.45
Varför har det då inte gått bättre för mig under veckan? Jag har haft några riktiga surdegar i form av amerikanska tobak och konsumentvaror. PM, KHC, KO, PEP och PG har backat rejält efter valet: Detta pågrund av de folkomröstningar som skedde i samband med amerikanska valet.
Att den amerikansk västkusten röstar genom skatteåtgärder på tobak och läsk spelar ingen roll enligt mig. Världen är större än Kalifornien. Ändå sjunker aktierna till följd av dem.
Samma symptom ser vi i Stockholm, mer än hälften av Sveriges journalister bor i Stockholm således blir deras snöproblem en riksangelägenhet.
På dessa grunder är jag riktigt sugen på att öka i ovan nämnda innehav om inte dollarn hade varit så dyr. Den helt absurda räntepolitik och inflationsmål vår riksbank så hårt kämpar med kommer leda rakt ner till Hades. Lyssna på Börspodden, där tog dom upp etta på ett mycket pedagogiskt sätt.

Om ni vill att jag avhandlar någon aktie eller få tips om något specifikt skriv gärna en kommentar eller använd kontaktformuläret till höger.
Imorgon kommer ett inlägg om mina ekonomiska mål på lång sikt.
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar