lördag 5 november 2016

Kraft & Heinz kvartal 3

-5%, det är vad KHC har gått ner sedan rapportdagen. Det förväntade resultatet var 0,76$ vinst per aktie, EPS. Resultatet blev hela 0,83$ per aktie. Detta alltså på förra årets EPS på 0,44$. Så vad hände här?

Efter att studerat rapporten i sin helhet blir jag inte klokare.
Nettointäkter för tredje kvartalet var något lägre än tidigare, vilket berodde på lägre priser i Kanada och lite sämre valutafördelar.
Hur som helst justerad EBITDA blev 400 miljoner bättre än samma period förra året. På grund av kostnadssparande åtgärder. Vilket var sammanslagning mellan Kraft och Heinz tanke.
Så på sista raden blev vinsten 0,83$ per aktie, en ökning med 88% från förra året.

Enligt mig inget som orsakar ett fall på 5%.
Enligt mig inga siffror som ger uppsåt till ett fall på nära 6%. I telefonkonferenser berättar VD Bernado Hees att dom fortfarande har mycket förbättringspotential avseende administrativa utgifter.
Han nämner även att företaget verkar i en för stunden tuff marknad men lyckas väl.
Sen bubblas det om majonnäs och barbecuesås.
I det stora hela får jag en positiv känsla från både VD och ekonomichef.
Värt att nämna var att i Q3 2015 föll också aktien.

Röda pilarna visar Q3 15 och 16.  Tydliga fall.
Slutsats, jag har letat hos bolaget, amerikanska analytiker och bloggare men jag förstår inte denna reaktion. Jag tar ödmjukt emot eran analys över denna situation, eller har vi egentligen ett köpläge här?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar