torsdag 10 november 2016

Utdelningskalender.

Jag har fått lite frågor kring mina utdelningars fördelning över hela året. I och med att svenska bolag ofta delar ut på våren blir det lätt en kraftsamling där.
Dock har jag sett en tendens att svenska bolag likt amerikanska bolag ökat har flera utdelningar per år. Hur företagen delar ut är en vetenskap i säg själv.
Utdelningen i amerikanska bolag bestäms av styrelsen medan den i svenska bolag bestäms av stämman.
Problemet med vissa svenska företag är att de beslutar på stämman hur mycket pengar som skall delas ut och fördelar detta på två tillfällen. Syftet med detta är att bolaget inte har tillräckligt med pengar. Men så är det i långt från alla fall i svenska bolag utan du behöver kolla upp bolag för bolag.
Amerikanska bolag har det något lättare, där beslutas utdelningen av styrelsen.
I ett kommande inlägg kommer jag gå genom en särskild lista med amerikanska bolag som heter Dividend aristocrats. Som har en finfin historik av utdelning och utdelningstillväxt.
Så här ser i vilket fall som helst min utdelningskalender ut i år.

Utdelningskalender för 2016-2017.














Diagrammet ovanför återfinns under sidor "utdelningsdiagram".

4 kommentarer:

  1. Din utdelningskalender är Miss Universe i jämförelse med min fördelning över året. Du har inspirerat mig till att göra en liknande kalender! Tyvärr kommer den vara söndertyngd av utdelningar i april och maj. Jag har även några månader helt utan utdelningar.

    Tittar du något på direktavkastning i samband med dina investeringar? Har du några önskemål vad gäller utdelningsstorlek av årets vinst?

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
  2. Tack för komplimangen. Det blir j lätt så när svenska bolag delar ut på våren och nu när dollarn är så dyr vet jag inte om man vågar köpa där. Hade ett svinbra case med Philip morris igår. Den backade 4% pga en lag i CA, problemet är bara att PM inte har någon försäljning i US. Synd bara att dollarn stog i 9 annars hade jag köpt direkt.
    Klart jag tittar på direktavkastningen, vill helst att den skall vara mellan 3-6% men även att dom delar ut över tiden, skapa ett fritt kassaflöde. Man vet ju aldrig när marknaden rasar.
    Jag har aldrig förstått mig på det där med utdelning på årets vinst. Vissa företag som inte behöver mer pengar tycker jag likaväl kan dela ut. Men om jag skall vara spontan tycker jag att över 80% av vinsten börjar lukta lite skumt.

    SvaraRadera
  3. Snygg spridning på utdelningarna!

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det har blivit lite så med tiden. Bra kassaflöde...

      Radera