onsdag 9 november 2016

Omfall

Att reagera på marknaden och ha några omfall är alltid bra. Idag var tanken att jag skulle presentera ett inlägg om mitt utdelningsschema. Dock måste ni kära läsare ha förståelse att jag måste skriva av mig.
Min portfölj är upp idag... De stora vinnarna hittills är Pfizer, Novo Nordisk, Skanska och Yara. I förhandeln ser det dock ut att visa av mina amerikanska innehav kommer att gå ner runt 1% medan försvarskoncernen Lockheed Martin är upp 4% och min guld ETF är upp 5,3%.
Jag är mållös och jag vet inte vad jag missat. Jag hade stora förhoppningar att bolagen skulle ner, mycket ner. Jag är dock fortfarande bered att sälja av mitt guld idag då jag egentligen enbart ägde det inför valet.
Förutom att rösta för vem som skall vara president i USA genomfördes också likt svensk sed en del folkomröstningar runt andra lagförslag. Dessa är på sikt egentlige betydligt intressantare än vad svensk media ens förstått. Jag kommer nedan lista en del av valresultaten som berör mina innehav.

Traditionellt Republikanskt styre är historiskt sett bra för aktier.
Fyra stater höjer minimilönen till minst 12$. Detta påverkar framförallt restaurang och detaljhandeln. Således är det McDonalds och Wal-mart som påverkar mig. Så som jag ser det är detta en problem om än kortsiktigt. Jag tror att automatiseringen och robotiseringen kommer få särskilt stort utrymme i dessa branscher och därför kommer bolagens personalkostnader likväl minska. För om sanningen skall fram, hur många går till McDonalds för det trevliga och professionella personalen. Nej man går det för att få sin mat snabbt.

Tre städer inför skatt på läsk. vilket påverkar Coca-Cola och Pepsico. Min slutsats blir att dessa företags "sockerfria" alternativ kommer få behålla sina nuvarande priser vilket kommer göra att folk kommer välja dessa istället för de dyrare med riktigt socker. Nu vet jag inte prisskillnaden i inköp mellan aspartam och socker men nått säger mig att socker är dyrare. Så i slutändan vinner nog läskedrycksbolagen. I alla fall vinner medicinbolagen för i min värld är aspartam riktigt dåligt.

Den sista nyheten är att Kalifornien röstat genom en rejäl skatteökning på cigaretter. Detta är naturligtvis en en trist nyhet. Det som där emot är betydligt roligare är att liknade lagförslag i Colorado, North Dakota och Missouri inte gick genom.

Just nu köper jag inget, men jag har fortfarande familjens julklappspengar som gisslan. Om det nu trots allt skulle gå upp för världen att det här är heltokigt.
Men så länge får jag helt enkelt -Embrace the power of the crowd.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar