torsdag 3 november 2016

Shopaholic

Igår kunde jag inte hålla mig. Det blev fyra affärer som egentligen borde väntat.
Men kombinationen av tre dagars nedställ och lite rapportbesvikelser gjorde mig ändå otålig, så jag handlade.


Pfizer hade jag tänkt köpa i vilket fall som helst och kommer nog öka i den med 4-5st i månaden under 2 års tid.
Positionen i SJR, växer även den på i sin långsamma takt. Kunde även idag snitta ner mitt GAV något. Så imorgon är den antagligen ner ytterligare 5%.

Så kom då två våda-köp i bolag jag egentligen är "nöjd" för stunden i.
 Jag tycker verkligen om Skistar, bolaget som även älskar mina pengar.
Jag har nu 180 st aktier i företaget. När man når 200 st får man en "familjerabatt" på liftkort och dylikt.
Denna rabatt är på 15% vilket kommer väl till pass då alpint är ett av mina stora intressen och jag har fått småbarn och inte kommer kunna spendera de närmsta åren i Chamonix. Alltså får Sälen duga.

Det andra vådaköpet blev Statoil. Statoil hade avstämningsdag för 3e kvartalets utdelning. Utdelningen är på 1.81 NOK och aktien föll 5,70 NOK.
Även en oljerapport om överutbud kom från USA, enligt någon i dyr kostym Skellefteå det vara den "bearish report ever". Björn är dåligt.

Nu har jag knappt några likvida medel kvar för den här månaden och med min medfödda otur kommer Donald Trump vinna valet och han kommer utse Clinton till sin hälsominister och min portfölj kommer att falla 30% på två dagar. Decenniets köptillfälle med andra ord och jag har inga stålar. Får försöka med förskott på arvet.

Så kan det gå. 


2 kommentarer:

  1. Skistar är ett bra köp! Och mitt tips om du är i Sälen; ta en dagsutflykt till Trysil. Rabatten gäller även där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, kan bara hålla med om Skistar, 15% rabatt + utdelning på 3,36% gör att skidresan blir lite billigare. Dessutom et enligt mig välskött med en mycket duktig vd. Dock ska det bli spännande att se hur väl satsningen i Österrike går.

      Radera