onsdag 2 november 2016

Macaroni and cheese with ketchup

Det sista av mina kärninnehav tillika mitt största innehav rapporterar efter NASDAQs stängning den 3/11. Företaget är The Kraft Heinz Company, alltså ost och ketchup. Även om varumärkena är gamla och välkända så är företagskonstellationen förhållandevis ny. Detta genom en sammanslagning av Kraft och Heinz förra året.
Jag hade då ägt Kraft under ett år och innehavet har gått riktigt bra. Snart 200%.

 Vad kan man då förvänta sig av rapporten? Tanken med fusionen var att hitta synergier och minska den administrativa bördan och på så sätt öka vinsten per aktie.
I och med att företaget i nuvarande form är såpass ungt är historiken ytters begränsad.

Analytikernas förväntningar på bolaget är följande: EPS 0,76$ gentemot 0,44$ förra året. så förväntningarna är högt ställda enligt mig.

Graf 1: Omsättningen har ökat de senaste tre kvartalen, självklart håller vi tummarna för ökad omsättning även i detta kvartal. Graf 2. P/E-talet är stadig sjunkande om än fortfarande helt vansinnigt dyrt och något vi egentligen inte kan bry oss om. Graf 3 och 4, utdelningen ökar, och bolaget betalar mer för utdelningarna varje kvartal. Det man dock skall glädjas extra åt är att den enligt Graf 5: Har ett ökat fritt kassaflöde.


















Jag ökar inte i KHC som det ser ut nu, men jag skulle heller inte sälja av det innehav jag har om inte något fundamentalt skulle ändras.

4 kommentarer:

  1. Bra blogg. Kul läsning på "bonnsvenska". Kul att följa någon som har samma tänk men mer aktier och kunskap.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Försöker hålla det på en lagom nivå. Kanske borde fokusera än mer på det.

      Radera
  2. Ett bolag jag själv inte tänkt på men klart allt med socker i säljer ju. Mem varför rasar kursen nu? Sugen på att köpa med den enkla analysen att vi människor alltid konsumerar skit. Köpläge? /Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt bra fråga. Kursen har sen fusionen varit volatil. Jag har försökt se vad som påverkar men inte funnit nått direkt. Min okvalificerade gissning är dock att den påverkad indirekt via att massor av livsmedels-ETF:er säljs nu till följd av att visa städer i US röstar genom straffskatt på läsk. ETF:Erna tar inte hänsyn till bolagen utan fördelningen. Om jag hade fått min lön i dollar hade det varit köpläge. Nu är dollarn alldeles för dyr. Jag köper inget amerikanskt om dollarn kostar över 7,9. Men sjunker dollarn och kursen är kvar vid nuvarande nivåer då köper jag.

      Radera