måndag 7 november 2016

Presidentval=Börskrasch

På tisdag är det val, ibland känns det som att det är världens val, ändock röstar enbart ~60% av de röstberättigade. Nyheterna rapporterar i varje upplaga om ditt och datt. Står vi inför en omtumlande politisk tid?
Jag vet inte och om sanningen skall fram så bryr jag mig inte. Många frågor ställs vilka aktier man skall äga eller inte. Det görs bloggar och poddar. Börserna är oroliga. Om sanningen skall fram bryr jag mig inte.
För det är så att oavsett vem som vinner och vilka skatter och bestraffningar på den fria marknaden de vill införa för det spelar ingen roll. För när morgonen gryr på onsdag behöver stora delar av världen fortfarande sitt kaffe sin cigg sina mediciner och så vidare.

Oavsett valutgång kommer världen drick Cola på onsdag, annars har vi helt andra problem.
På onsdag behöver folk fortfarande använda sina bilar, magar måste fortfarande mättas och hus byggas. Börsen går upp och ner, krascher avlöses av kriser men livet fortsätter. Här kommer en lista över några av mina kärninnehav. Årtalet är när "bas"-bolaget grunades, vissa av bolagen ex. ExxonMobil härstammar från Standard Oil.

Kraft: 1923 (93 år)
Philip Morris 1900 (116 år)
McDonald´s 1940 (76 år)
PepsiCo 1898 (118 år)
Johnson & Johnson 1886 (130 år)
Exxon Mobile 1911 (105 år)
Coca-Cola 1886 (130 år)
Investor 1916 (100 år)

Samt en aktie jag inte äger men som ändock härstammar från världens äldsta nu existerande bolag.

Stora (Enso) 1288 (728 år). (fick kungliga privilegier 1347).

Så om ni sitter där ute i stugorna och är rädda för att världen kommer att sluta vara det den är idag så sälj allt, köp vapen och ammunition. I annat fall, sitt still i båten för stabila bolag har en stark tendens att överleva allt från världskrig, epidemier och politiskoro. Dessutom kan du skydda portföljen på olika sätt, jag använder guld, mer om det i ett annat inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar