söndag 6 november 2016

Money never slepps.

För något år sedan fick jag en idé. Hela grundtanken med min strategi är att få tillräckligt med utdelning varje månad så jag kan leva utan att behöva en lön. Men andra ord; någon annan behöver jobba ihop den. Då slog det mig. -Hur många anställda har jag i dagsläget? Ja alltså indirekt via mina innehav? Och hur många behöver jag?

Så här tänker jag, ett företag har har ett visst antal utställda aktier. Exempelvis Johnson & Johnson (JNJ) som har 2,73 miljarder aktier. JNJ har även ett antal anställda ungefär 127100 (2015). Genom att då ställa upp det enligt följande ekvation:

(Företagets anställda/Antalet aktier)*Egna aktier=Antalet anställa som är mina.

(127100/273000000)*45≈0,0020 

Alltså har jag 0,002 arbetare på JNJ som jobbar bara för mig och skall säkerställa att jag får en lön i framtiden.
Nu är det bara att göra detta på alla innehaven och addera resultatet. Mitt resultat just nu är 0,14 st
Hur många kommer jag då behöva för att kunna "dra mig tillbaka"?

Jag skulle behöva ca 25000kr i månaden innan skatt för att leva som jag gör nu. Vilket blir 300000 per år. Just nu ger 0,14 anställda cirka 31000 kr i utdelningar per år. Så det krävs 0,14/31=0,0045 anställd för dra in 1000:- Alltså krävs det 0,0045*300=1,35 anställda för att dra in en årslön på 300.000kr innan skatt. Och som vi vet är skatten hyfsat fördelaktig på ett ISK.
Dessutom, nämnde jag att det här anställde aldrig är sjuk? Aldrig behöver sömn, aldrig någon mat. Helt perfekt med andra.
Exxon Mobiles fabriker snurrar dygnet runt, året runt för att berika sina ägare alltså jag.
För att komma upp i 1,35 anställda är det inte bara du som behöver göra jobbet. Många företag har gedigna aktieåterköps-program vilket minskar antalet aktier. Även om mer och mer blir automatiserat så ökar världens befolkning. Således bör de största företagen fortsätta att sysselsätta människor. Sen är det naturligtvis viktigt att du fortsätter att köpa på dig aktier. Det ökar ju trots allt din del av företaget.

Och slutligen, jag gick förbi en av Skanskas bilar idag. Undrade vilken del av bilen som var min, 1/100 hjulbult kom jag fram till.

Hur många anställda har du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar