måndag 21 november 2016

Ny tid, ny strid.

Då var det återigen måndag och lika säkert som solen går upp öppnade även Stockholmsbörsen. I skrivande stund är börsen runt nollan.
Det finns mycket likvida medel på kontona som bara väntar på att få köpa finfina aktier till finfina priser. Veckan stora privatekonomiska händelse är löneutbetalningen på fredag. Redan på torsdag kommer jag att förbereda transaktionerna. Vilket i sin tur innebär att jag är fattig som en kyrkråtta igen på fredagsmorgonen. Jobbigt att ha en hungrig portfölj.

Även ute på Nordsjön gryr åter en ny vecka. Statoil upp 1,3%
 Veckans viktigaste punkter för egen del är SJRs rapport på onsdag. SJR  har jag som lite krydda i portföljen och ökar i till och från. Veckans andra punkt är Saabs kapitalmarknadsdag på torsdag vilket kan ge lite hum om framtiden för hela försvarssektorn.

I övrigt blir det troligtvis en lugn vecka nu när rapportsäsongen till slut är över. Nu siktar vi framåt mot årsskiftet. Fram till dess skall jag se till att öka i minst Novo Nordisk, Ework, Pfizer och Beijer Alma. Jag är av naturen opportunist och tvekar inte att fylla på något av mina innehav om tillfälle ges i alla fall tills jag nått planerad mängd aktier. Vill egentligen inte att något av mina innehav väger mer än 10% av portföljen.

Jag var på spa i helgen och konstaterade att oavsett vad vissa förståsigpåare anser står vi för en diabetes typ 2 epidemi av sällan skådat slag. Även om Novo Nordisk guidar svag tillväxt framöver tror jag att insulin kommer bli en lika stor produkt i framtiden som olja och mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar