tisdag 22 november 2016

ATH och att aldrig vara nöjd.

Igår slog jag nytt ATH (All Time High) i portföljen. Det gjorde även de stora indexen i USA. Det är alltid lite kittlande när man bryter nya nivåer och det dyker alltid upp många tankar och frågor: Kommer det gå ner nu? Kommer jag någonsin komma upp till dessa nivåer igen? Jag tänker ofta att det inte spelar någon roll. Mina investeringar är långsiktiga och grundplanen förändras inte till följd av detta.

I natt låg jag och tänkte att jag betalar för mycket i telefonavgift. Jag brukar få dessa ryck några gånger per år och ringa och förhandla med de företag som jag är kund hos.
Försäljaren blev helt förfärad när han insåg vad jag betalade i månaden och vad jag fick för data mängd. Han sa att han inte kunder erbjuda mig något bättre. Då blev jag sur och sa nått i stil med -Jag har varit kund hos er i många år och alltid betalat räkningar i tid ge mig nått!
Vad fick jag?
Jag hade en tjänst för 10:-/månaden som jag har till det nya priset 0:-/månaden. 10:-, det blir 120:- på ett år vilket blir ungefär en Castellum aktie extra per år. Om nu inte aktiekursen stiger och jag blir 90 år gammal innebär det här 60 aktier (utan att då återinvestera utdelningen). Vilket kommer om inte utdelningen höjs generera 255:-. Så när jag är 90 kommer min telefonräkning betalas av sig själv med ett samtal på 8 minuter.
I januari är det dags att ringa bredbandet och försäkringarna. Jag brukar ställa in en påminnelse så jag blir påmind en gång per år att det är dags att förhandla.
Jag vet inte hur det går till på kundservice/callcenters men det känns som att det inte är företagens halaste försäljare som tar emot samtal vilket medför att dom är ganska lätta att prata ner. Anfall är således bästa försvar.
Jag tycker även det är synd att vi inte har en lite mer flexibel kultur kring hur mycket som skall betalas i Sverige. Jag borde verkligen föröka förhandla ner priset nästa gång jag är på ICA Maxi.

Gårdagens tre intressantaste företags nyheter var att Novo Nordisk fick sitt blodsockerkontrollerande preparat Xultophy godkänt av det amerikanska Läkemedelsverket. Marknaden tackar Novo genom att handla den runt nollan.
Lockheed Martin fick en order på 1,8 miljarder dollar att uppdatera Syd Koreas F-16 flygplan.
Samt att oljeprisen steg några procent för att OPEC börjat närma sig ett produktionstak för oljan. Vilket i sin tur påverkade både Exxon Mobile och Statoil positivt.
Jag har alltid hävdat att den bästa medicinen mot ett lågt oljepris är ett lågt oljepris. För när priset är lågt kommer de små, dåligt förbereda oljebolagen gå under och då kan vi se det vi ser nu hur de stora oljejättarna köper upp de små konkursbona till skamligt låga priser. Jättarna kan därefter lägga ner produktionen tillsvidare och spara oljan i dess reserv. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar