onsdag 2 november 2016

Diversifiering mot målet.

Diversifiering, eller "att sprida riskerna". Att investera sina surt förvärrade stålar innebär alltid en risk. Ju högre risk desto större chans att det går åt helvete men blir det bra blir det riktigt bra.
Jag vill ta så lite risk som möjligt men likväl få så hög avkastning som möjligt.
Det finns massor av risker bl.a politisk risk, valutarisk, företagsspecifik risk osv. Detta inlägg kommer framförallt avhandla mitt sätt att minska den företagsspecifika risken.

Ett exempel. Du har 100.000 kr, du köper 2st företag, ett av företaget är ett luftslott och går i konkurs. Du förlorar 50.000 kr. Trist.
Om du nu istället köper 20st företag och ett företag går i konken har du alltså bara förlorat 5.000kr, alltså 1/10 av första exemplet.
-Men! 20 företag? Hur skall jag kunna bevaka alla dom? 
Det kan du inte. Men det finns kvalitet. Kvalitet är för mig stora välkända företag som tjänar pengar.
Mitt mål är att kunna leva på utdelningar således spelar det ingen roll hur många företag jag äger så länge de betalar en bra utdelning som är hållbar över tiden.
 Skulle nått företag haverera kommer det påverkan på portföljen vara mindre än om jag ägt 2.



Fördelningen i portföljen. Finns ett liknande diagram med exakta procentsatser under fliken "innehav".
















För att kort nämna de övriga två typerna av risk jag nämnde ovan.
Politisk risk; man vet aldrig riktigt vad de överbetalda, av folket utsedda, maktfullkomliga slösarna har i görningen. Är det inte à la sovjet kommunistiska vindar som vinsttak i välfärden så är det att dom inte vill betala mediciner (inte medicinerna som kostar utan forskningen). Fast det är alltid lätt att vara givmild när det handlar om andras pengar. Denna riks är stor, men de flesta länder brukar byta ut politikerna med jämna mellanrum.
Valuta risk: Pengar kostar olika. Egentligen är inte detta ett problem, den största risken är egentligen bara att äga aktier i Sverige. Dock kan man alltid välja sina tillfällen. Just nu står kronan lågt jämfört med de flesta valutor. Dock har pundet tagit mycket stryk sen brexit-omröstningen. Och på London-börsen finns mycket finna bolag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar