lördag 5 november 2016

Dåliga affärer del II

Om förra delen i"dåliga affärer" bjöd på ett gott skratt över min idioti kommer ni nu mer eller mindre få hjärtstillestånd av komik.
Detta var i inledningen av min tid som "trader", en kort och mycket misslyckad karriär för övrigt. Ledordet var -Buy on rumors, sell on news.
Så vart hittar man ryktena? Jo det gör man på Placeras forum (Ungefär som Aftonblads chat på slutet av 90-talet). Mitt första köp gick ungefär till såhär.
Anonym okänd användare på placera: -Gubbar, kolla in Glycorex Transplantation! Stora saker på gång!
Så vad gör jag? Jag tokköper! Utan en aning om vad det är jag ger mig in på. (Jämför med första inlägget i serien "dåliga affärer")  

Som ni ser köpta jag på den absoluta toppen, på ett rykte om något, nyheten som kom var i alla fall dålig.  
Men inte nog med det, för nu börjar det riktigt roliga. Ytterligare en floskel -When in trouble, doubel. 
Så jag dubblar mitt innehav någon månad senare.
Alltså, jag köper massor av aktier två gånger, istället för att sakta men säkert öka innehavet över tiden. Ja som ni ser sålde jag även när det såg som sämst ut. Då var jag så trött på det här bolaget så jag kunde spy.
Vilka fel gjord jag?
1: Jag visste inte vad eller varför jag köpte.
2: Jag köpte för alldeles för mycket pengar fördelat på för två tillfällen.
3: När jag insåg vad jag köpt tog jag inte förlusten i tid, utan började "hoppas", vilket senare ledde till att jag deltog i två nyemisioner.

Jag borde helt enkelt gjort enligt nedan: en strateg som funkar bra för mig. Sen kanske det inte riktigt är snällt att jämföra Investor med ett litet förhoppningsbolag.
Köp över tiden, välj ett kvalitetsföretag och se till att du vet vad du köper.

4 kommentarer:

  1. Hahaha! Ja alla har vi nog gjort något liknande. Sitter själv i Seamless distribution tex. Men du kände inte att bara namnet 'Glycorex Transplantation' borde gjort dig lite försiktig? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vadå? Verkar ju hur legit som helst ;) Nää fy vad man gör bort sig ibland.

      Radera
  2. Men har du ingen positiv affär från något "förhoppningsbolag"? För man kan ju tro på idén och även ett förhoppningsbolag kan ju vara seriöst även fast de inte alltid visar positiva siffror i rapporterna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart är det som du säger, och visst har jag gjort en del pengar på förhoppningsbolag.Men det passar inte min personlighet att hoppas.
      Problemet i mitt beteende var att jag inte visst vad jag gav mig in på. Om jag blir sugen på ett förhoppningsbolag går jag inte in med 30% på ett enskilt bolag och förvänta mig massor direkt. Utan jag hade nog bara sett det som en lottosedel, antingen vinner du eller förlorar du.

      Radera