torsdag 17 november 2016

Fossilfri värld?

I torsdags kunde ni som lyssnade på ekonomiekot höra att IEA (International Energy Agency), kommit med en rapport om att fossila bränslen kommer även i framtiden spela en stor roll för jordens energianvändning.
Särskilt naturgasen lyfts fram och dom ser en 50 procentig ökning av användandet fram till 2040. Även oljeanvändningen förväntas öka dessutom kommer inte heller kolkonsumtionen minska.
Av alla pengar som investeras i energi fram till 2040 kommer 60% gå till utveckling och utvinning av fossila bränslen. Tyvärr är siffran för förnybar energi endast 20%.

Visst är det surt att att världen strävar så hårt mot att förgöra sig själv.
Visst är det surt att även om du källsorterar och minskar din energianvändning spelar det ingen roll.
Visst är det surt att du som läder detta bor i ett privilegierat land där du ens har råd att tänka i banor som vindkraft och elbil.
Antingen fortsätter ni att naivt vidmakthålla att jorden är en plats där inte ekonomiska intressen styr och att alla kommer bli lyckliga och klimatmedvetna i framtiden. Tyvärr det blir inte så.

Jag har sedan länge genomskådat detta, livet på jorden som vi känner det är försent att återgå till. Min sons och hans eventuella barns jord kommer antagligen se helt annorlunda ut. Jag kan inte påverka det. Det jag dock kan påverka är att äga olje-gas jättar som Statoil och Exxon. På det sättet slipper jag vara ett offer.

Gas verkar vara framtiden enligt rapporten och vilka är då de riktigt stora gasjättarna? Jag hittade denna lista på Forbes hemsida. Den visar de största producenterna av naturgas samt andra nyckeltal som kan vara intressanta.

Enligt artikeln är världens största gasföretag Gazoprom och PetroChina men dessa är tydligen för svåra att analysera utifrån att dom är statsstyrda och dessutom svår att investera i.




Som ni ser är Shell och Exxon utan tvekan störst inom gas. Det som jag talar för Exxon jämfört med Shell är kolumnen FCF som är det fria kassaflödet. Statoil får i det här sammanhanget mer ses som en krydda till energi delen av portföljen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar