måndag 31 oktober 2016

Dåliga affärer.

Inget solsken utan regn. Jag kommer en till två gånger i veckan att publicera ett inlägg om mina sämsta affärer, hur det kunde bli som det blev, vad som triggade mig att köpa och vad som gjorde att jag insåg försent att saker höll på att gå åt helvete.

Den första dåliga affärer jag gjorde var ingen förlustaffär, tvärtom det var en fantastisk affär men jag hade inte en aning vad fan jag höll på med.
Aktien var Precise Biometrics, det var på vårvintern 2013.
Varför köpte jag aktien? Många kommer nog att skratta åt mig under denna serie och ifrågasätta min förmåga att överhuvudtaget fatta ett nyktert beslut. Jag köpte Precise för att den fanns med på en lista över gårdagens vinnare. Ja så var det. Jag hade inte en aning vad dom gjorde eller någonting.
Mitt inköpspris var var 2,07kr, jag köpte 7000 st, två veckor senare hade aktien gått upp några procent. Så vad gör jag? Säkrar en vinst i ett bolag jag inte förstår någonting av? Nej nej, jag dubblar till priset 2,39:-.
Dagen efter rasar allt. Aktien rasar 21,6% procent till 1,74 och jag förstår ingenting. En nyemission var ett faktum och jag visste inte ens vad en nyemission var för något.
Men som tur var, ytterligare här ett tecken på oerfarenhet. Jag sålde inte, jag deltog i nyemissionen och kunde på försommaren sälja med drygt 10.000:- i vinst. Frid och fröjd tänkte ni. Ren tur säger jag.
Med facit i hand skulle jag naturligtvis behållit aktierna då denna har haft stor uppgång sedan jag var inne i den men det är inte detta som är min lärdom.
Min lärdom är följande:
1. Köp aldrig ett företag där du inte vet idén bakom.
2. Köper du ett förhoppningsbolag måste du vara beredd på nyemissioner som syftar till att hålla företaget flyttande.
3. Väljer du att investera denna typ av bolag skall du naturligtvis inte satsa 30% av ditt kapital.

Nästa dåliga affär kommer avhandla Glyorex Transplantation där jag fick en femsiffrig förlust.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar