onsdag 8 mars 2017

Vinsthemtagning.

Jag är en människa med kluven natur. Egentligen vill jag aldrig sälja några aktier men jag har lilväll haft en gnagande känsla av att den amerikanska börsen är för högt värderad och som många av er vet är jag överviktad där. Så igår tog jag steget och sålde an en tredjedel av mina amerikanska innehav samt hela Novo Nordisk för att kvitta vinst mot förlust låg -20% i Novo.

Anledningen är att jag tror vi kommer få se en stor rekyl neråt i USA under året. Dessutom tror jag att den svenska kronan kommer stärkas i förhållande till dollarn. Varför tror jag detta? Jo jag tittar på graferna, jag hör hur populärt aktier har blivit i alla samhällsklasser. Jag bildar mig en uppfattning utifrån mina fördomar om att dumma människor kommer in i slutskedet på en börscykel.

Pengarna som jag nu frigjorde kommer få arbeta i en korträntefond tills dess jag finner nytt läge att gå in. Värt att nämna att om vi får se ytterligare stora uppgångar i USA är jag inte främmande att ytterligare sälja 1/3 av innehavet.

Dock tror jag att Stockholmsbörsen har kvar att ge.

Mina spekulativa innehav just nu är att jag är positiv till SEB. Målkurs 108.50.

Glöm aldrig att vara rädd när alla andra är giriga och att vara girig när alla andra är rädda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar