onsdag 11 januari 2017

Rebalansering genomförd.

Idag orkade jag inte vänta längre utan köpte det som jag annonserat tidigare. Jag fick även ett infall efter lyssnat på Fill or Kill podden att göra mig av med mina Akelius Preffar. Instrumentet preferens aktier är egentligen något jag aldrig tyckt ommen direktavkastningen var så hägrande. När jag reflekterar över möjliga räntebanor och riskfri ränta kommer jag ändå fram till att pengarna troligtvis växer bättre på andra ställen.
Jag kommer nog att överväga ny position om direktavkastningen går mot 8%.
I vilket fall som helst kommer detta att påverka 2017 års totala utdelning negativt. Det är en konsekvens jag är beredd att ta så här tidigt i min väg mot ekonomisk frihet.
Dock var jag av någon outgrundlig anledning tvungen att köpa lite Atlas idag. Fan, jag som hade lovat mig själv att vänta. Kom i alla fall in billigare än vad jag sålde för.

Jag har även tagit en position i Holmen. Efter att ha läst boken Tronstriden vill jag ha ett bolag i portföljen där Fredrik Lundberg är involverad samt att jag inte äger något skogsbolag. Antagligen är aktien för dyr just nu men med en ordförande som Lundberg känns det ändock lite värt det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar