söndag 4 december 2016

Dåliga affärer del III


Tredje delen i serien där jag redovisar mina tidigare riktigt dåliga affärer har vi kommit fram till min karriär som teknisk analytiker. Även här lärde jag mig mycket. Här hävdar jag ändå att jag hade gjort min hemläxa. Aktien såg ut att ligga i en stigande trend och var i botten på den uppsatta trendkanalen.
Aktien jag pratar om är African Oil, ett kanadensiskt oljeprospektering-BOLAG verksamma i Afrika. En favorit aktie hos många småsparare.
Kort historik, jag hade ägt aktien till och från under några år. Jag hade börjat intressera mig för teknisk analys samt att jag var alldeles för säker på min idé. För aktien gick ju bara uppåt?
 
Ungefär vid röda pilen var mitt sista köp i AOI

Och så här blev resan. Min försäljning var runt 20:-
Ja graferna talar sitt tydliga språk. Köpte på 50 för att göra ett snabbt klipp men kom ut på >20:-
Jag tycker i stort sett inte det är fel att våga experimentera med lite teknisk analys och se det som läropengar men anpassa storleken på positionen. Satsa inte för mycket pengar.

Det genomgående i samtlig mina "dåliga affärer" är att jag 1: Satsat alldeles för mycket pengar på ett bräde. 2: Haft dålig kunskap i vad jag investerar/spekulerar i. 3: Inte förstått vilka risker i respektive bolag jag kommer kunna förväntas utsättas för. Exempelvis; nyemissioner, icke godkända patent ansökningar och torrborrning.
Om jag hade varit medveten om detta hade jag agerat helt annorlunda vid samtliga tillfällen. Jag ångrar egentligen inga av dessa affärer. Jag fick helt enkelt betala för att lär mig. Dessvärre tror jag inte att alla läropengar redan är betalda utan jag kommer att fortsätta gå på smällar då och då ,men nu har jag enligt mig en tydligare riskstrategi som kommer minimera förlorat belopp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar