söndag 23 oktober 2016

Varför välja omoraliska aktier

Vad som anses som omoraliska aktier är naturligtvis upp till var och en att avgöra.
Dock anser många att olja, tobak, skräpmat, läkemedel och vapen som tvivelaktiga.
Tron att vi blir en fredligare, hälsosammare värld utan beroende av fossila bränslen en naiv idé av människor som vägrar se verkligheten.

Jag kommer nu att förklara varför tobak är en bra investering för framtiden.

I nuläget röker 1,1 miljarder människor ungefär 1/3 av jordens vuxna befolkning. Att rökningen minskar i västvärlden är känt men i övriga världen blossar folk som aldrig förr. Dessutom har vi den stora befolkningstillväxten som ger extra stöd åt denna trend.




    












Rent procentuellt ser det ut som att rökningen kommer minska med 3,2% (källa: WHO)


Ovan en prognos över befolkningstillväxten vilket ger till handen att 2025 finn ca 8 miljarder människor på jorden. Vilket enligt WHO prognos kommer visa att 1,5 miljarder röker. En ökning på 400 miljoner.

Delslutsats: Fler cigaretter kommer säljas i framtiden.

Problemet med rökning förutom att det förpestar närmiljön är att det även gör människor dödssjuka.
Cancer, cirkulationssjukdomar, tandhälsa osv. Rökare är en stor belastning för sjukvården och kräver stora resurser. Vad kan då inte vara bättre än att då nå synergi genom att investera i läkemedelsbolag som tillhandahåller mediciner?
En del kommer även att försöka sluta med hjälpmedel. Allt kostar enligt tidigare pengar. Hur tjänar jag då på detta?
Jag äger ett tobaksbolag Phillip Morris (PM), det finns andra men jag gillar PM.
Jag äger även Pfizer som säljer både cancermedicinen och medicin för rökavvänjning.
Likaså gör även Johnson & Johnson. Som även tillverkar sjukhus apparatur.

Slutsats: Även om jag hatar rökning och inte förstår varför någon kan vara så dum i huvudet att dom röker så gör folk det. Alltså blir aktier i det här fallet ett sätt för mig att göra pengar på dumma människor. Både på deras beroende och deras framtida sjukdomsbild.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar