onsdag 26 oktober 2016

Dagens rapporter och vart går min omoraliska gräns.

Nordea kom in lite bättre än väntat och Beijer Alma låg precis på konsensus. Ingen djupare analys behövs. Inget av företagen är enligt mig tillväxtbolag utan används enbart som ett medel att öka det fria kassaflödet i portföljen. Detta genom utdelningar. I skrivandets stund får du 6,71% avkastning på Nordea och 4,66% på Beijer Alma av investerat kapital per år. Detta så tillvida att företagen behåller sin utdelning. Jag räknar kallt med det.
Svenska aktier äger jag via ett schablonbeskattat investeringssparkonto (ISK).

Vart går min moraliska gräns? Rysslandsfonder. Att investera i företag i Ryssland är som svensk helt absurt. Ryssland är ett skämt till demokrati och många av företagen är tätt kopplade till den högsta ledningen i landet. Ett land som blir mer och mer aggressivt mot sin omvärld och även annekterat Krim samt genomför militära operationer i östra Ukraina, Ett land som genomför krigsförberedelser mot oss.
Att då ens fundera på att investera där är som att slippa sitt eget Demaklos svärd. Ingen har nytta av sina pengar som död.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar