fredag 28 oktober 2016

Dagens affärer och Exxon Mobiles rapport

Det blev som jag tidigare annonserat inköp av både Novo Nordisk och Skanska.





Inga stora summor men många bäckar små. I Novo Nordisks fall är det mer ett tröstköp och snitta ner mitt GAV, alltså den genomsnittliga kostnaden per aktie.
Just nu ligger jag på -26% och jag kommer att fortsätta köpa på mig månadsvis tills jag når mitt målantal. I det stora loppet spelar det ingen roll. Således behöver jag använda min ekonomiska smärt-tolerans, mer om det i ett framtida inlägg.

Exxon Mobiles rapport kom även den in som en besvikelse. Omsättningen minskade med över två miljarder dollar. Det är dagar som dessa du måste tänka, jag har gjort min läxa, jag tror fortfarande på idéen, inget har förändrats. Har saker förändrats kanske det är dags att sälja.

De tre bolag som rapporterat idag kanske just nu har det motigt, men jag vet att diabetes ökar, jag vet att även om Novo kommer växa långsammare kommer det bli större med tiden, jag vet att Skanska även i framtiden kommer att bygga stora infrastrukturella satsningar samt att jag vet att omsättningen och vinsten i Exxon kommer att öka. För en sak är säker, oljan kanske är billig nu men ingen människa kommer ha råd att köpa den sista litern.

Ett framgångsrikt sätt för mig att tänka är att det inte är mina pengar jag investerar. Det är portföljens, och portföljen redovisar i procent. Varje månad måste jag mata min portfölj, se den växa se den må dåligt, se den vinna. Min portfölj lever sitt eget liv som är helt skilt från mitt privata.
På så sätt blir det lättare för mig att inte bry mig om fall på -15-20% intradag.

Dom röda pilarna visar kraftiga fall, dom dagarna kan jag verkligen hålla mig från skratt, dock visar detta att efter regn kommer oftast solsken.



Nu är det strax helg, då är börsen stängd. Alltså finns det massor av tid att förkovra sig i bloggar, poddar och böcker.
Jag vill passa på att tack er som följt mig denna veckan och jag hoppas ni fortsätter läsa. Jag blir väldigt glad om ni sprider bloggen med alla ni känner samt skriv en kommentar. Ni får naturligtvis även ställe frågor. Jag svara så gott jag kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar