torsdag 27 oktober 2016

Analys av Yara Int.

Bakgrund:
Yara avknoppades i mitten av 2000-talet till Aktieägarna i Norsk Hydro.
Företaget tillverkar jordbrukskemikalier och gödningsmedel. Deras produkter säljs i 150 länder och produktion sker i 16. De har cirka 12.000 anställda och har en omsättning på 110 miljarder dollar (2015).



Framtid:
Jordens befolkning växer snabbt. Den odlingsbara jorden gör inte det. 
1961 fanns det 0,44 hektar odlingsbar jord per capita jämfört med dagen 0,22. I framtiden kommer det bli ännu mindre. Således kommer varje hektar behöva producera mer mat. 
Hur löser man det här problemet: Konstgödsel, bekämpningsmedel och GMO. De två sistnämnda kommer jag avhandla en annan gång.
Min tes är att nyttjandet av konstgödsel kommer öka. Vilket i sin tur kommer gå priset att öka.

Källa: http://www.scb.se/Statistik/_Publikationer/MI0803_2010A01B_BR_04_MI03BR1301.pdf

Nyckeltal:
Dagens P/E Price/Earnings, är ca 11, vilket historiskt sett inte är jättehögt. Särskilt inte med tanke på övriga börsens värdering.

Direktavkastning och EPS: 
I länken nedan kan ni se hur vinsten/utdelningen utvecklas från 2004. Utdelningen har utvecklats positivt medan EPS:en har varierat under åren. Utdelningen ligger idag på 5,14%.

http://yara.com/investor_relations/share_information/dividends/

Slutsats: Jag äger Yara för att världen behöver mat, dom ger en bra utdelning. Jag planerar i närtid att köpa på mig ytterligare aktier.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar