fredag 3 februari 2017

Månadsrapport januari.

2017 har för min del inte börjat särskilt bra och jag ligger nära 3% under index. Detta till följd av den stora det stora dollartappet. Dock kan man anse att 2016 års resultat var kraftigt dopat av valutaeffekten. Jag kommer i vilket fall som helst inte fortsätta köpa några aktier so handlas i dollar innan den kommer ner till 7-7,50 sek/usd.

Utdelningen för januari var 25% högre än januari förra året och i tal ca 2000:- lite mindre än vad jag planerat men till följd av omstrukturering kommer inte 2017 års utdelning nå upp till de mål jag föreställde mig.

Rapportsäsongen är i full gång och dessa kommer in med sprida skurar. Skanska och Philp Morris har hittils varit mina två stora vinnare medan Novo "jävla piss" Nordisk fortsätter att växa och tjäna massa pengar men guidar för sämre tillväxt varje rapport sjunk som en sten även Exxon Mobile sjunk en del efter en nedskrivning på 2 miljarder dollar.

Jag är i allmänhet lite trött på börsen just nu och det är därför jag inte skriver så mycket. Jag kommer de närmsta månaderna fortsätta mina köp i Atlas, Holmen och Pfizer. Med betoning på de två främre.
Jag räknar med att fram till sommaren nått upp till mitt mål innehav i dessa aktier.
När väl målen är uppnådda och utdelningssäsongen är över är det dags att börja köpa aktier enligt mitt gammla mönster igen och då är det Skistar som står på tur. Men det, det är inte innan i sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar