fredag 30 december 2016

Årslut.

Jag vill börja med att gratulera alla mina gamla bundsförvanter i Glycorex som idag stigit över 50%. Jag tappade tron på bolaget för flera år sedan och hade oavsett dagens uppgång inte ens varit i närheten av plus. Jag vill även passa på att varna alla nya aktieägare i glyckan. Jag gick in under en bra nyhet men kom ut med -70%. Så var försiktiga.

Idag är sista handelsdagen för året och handeln är mycket tunn. Små enskilda aktörer kan få illikvida aktier att påverkas mycket. Jag har lagt små skambudsposter på köpsidan och vissa har gått genom med en rejäl uppstuds några timmar senare. Antagligen en dålig strategi i korta loppet men jag får känna mig lite som en trader med den lilla skillnaden att jag inte säljer något.

Nu till året som varit. 2016 detta jävla skitår, nejdå 2016 var för mig et av de bättre åren i mitt liv. Första året som pappa, intensivt på jobbet och en börs som slog alla mina förväntningar.
Men framförallt är utdelningstillväxten det som gör mig mest nöjd med en ökning på 45% jämfört med 2015.
Så jag anser att jag med en viss självbelåtenhet kan njuta av en flaska Pol Roger vid tolvslaget imorgon.

Nästa år tror jag kommer gå sämre av många anledningar, följande punkter tror jag kommer påverka min portfölj negativt till mycket negativt,

*Jag är föräldraledig, jag kommer att fortsätta att spara med oförändrad sparbelopp. Men jag kommer inte ha möjligheten att låna av mig själv ifall ett större fall skulle ske och kan då inte timea marknaden mer.
*Jag tror att dollarn tillfälligt kommer gå ner mot 8:- För att sedan återvända mot 10:-. Till skillnad från vår egen pengar förintare och tillika riksbankschef Stefan Ingves vill inte Janet Yellen göra den amerikanska befolkningen fattig.
*Jag tror att framåt senvåren att det är dags för en rejäl utblåsning på marknaden. -20-30% skulle inte vara konstigt enligt mig.
*Jag tror att många av årets ipos kommer att tvingas göra nyemission nästa år då verkligheten kommer ikapp.
*Jag gissar att börsen nästa år stänger på -10%. 

Så nu skiter jag i det här, och glöm inte kamrater att skicka in frågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar