tisdag 25 oktober 2016

Den 25:e smäller det!

Ja! Idag kom den surt förvärvade lönen. Upplägget för november blir följande:

Långsiktigt sparande 23%

Kortsiktigt sparande 18%

Levnadskostnader 61%

Under normala förhållanden skall kortsiktigt sparande vara 5%. Nu nalkas dock julen med glädje, sång och så fruktansvärt mycket överkonsumtion. Vi äter som om den stora svälten stod inför dörren och varje år ökar handelns vinster för julklappsköp.
Det här är inget jag kan välja bort av personliga skäll men jag kan välja vart och hur jag köper mina julklappar så att det i slutändan gynnar mina investeringar.
Även levnadskostnaderna kommer att minska avsevärt inom det närmsta året till följd av förändringar i privatlivet.

Aktier som jag kommer att köpa under november månad:
Novo Nordisk
Yara
Pfizer
SJR
Investor

Dock kommer jag invänta till efter amerikanska presidentvalet. Inte för att det kommer spela någon roll i långa loppet men chansen för ett litet ras är frestande. Jag köper hellre lite billigare än dyrt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar